علی اکبر صادقی:

هنرمندان و دانشمندان رسولان خدا برروی زمین هستند تا زیباییها را برای انسانها آشکار کنند."

مراسم بزرگداشت علی اکبر صادقی برگزار شد


موزه هنرهای معاصر تهران درحالیکه روز یکشنبه هشتم بهمن ماه با بارش برف سفیدپوش شده بود، میزبان هنرمندان و علاقه مندان در افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار علی اکبر صادقی در تولد ۸۰ سالگی اش شد.

به گزارش گالری آنلاین، گشایش نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی در موزه هنرهای معاصر، انگیزه ای بود تا به رغم بارش سنگین برف تعداد زیادی از علاقمندان هنر را برای دیدار با استاد و همینطور مشاهده آثارش به موزه هنرهای معاصر تهران بکشاند.
این نمایشگاه که به مناسبت تجلیل از هنر و زندگی علی اکبر صادقی در تولد ۸۰ سالگی اش شکل گرفته است با استقبال چشمگیری مواجه شد و چهره های شناخته شده ای همچون حسین محجوبی، کامبیز درمبخش، جواد مجابی، عباس مشهدی زاده، امراله فرهادی، محمد فرنود، کیخسرو خروش، کاظم چلیپا ، فردین خلعتبری، بهنام کامرانی ، ناصر پلنگی ، احمد آریامنش ، فاطمه معتمد آریا و ... در این رویداد حضور داشتند.

در ابتدای مراسم ، مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ، عنوان کرد: موزه هنرهای معاصر در کنار برنامه های خود، هر فصل را به یک هنرمند تاثیرگذار اختصاص میدهد که اینبار مفتخریم نمایشگاهی از آثار علی اکبر صادقی را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: صادقی یک تصویرگر ایرانی با نگاه نو و معاصر است. او در هر دوره ای که کار کرده نگاهی نو داشته است.او یک مولف بزرگ با روحیه ی کهن ایرانیست که معاصر می‌اندیشد.
در آثار او میتوان بسیار درباره اسطوره شناسی و نمادشناسی تا فرهنگ ایرانی بحث و گفتگو کرد.فضاهای هجوی و طنز که در ادبیات و تاریخ ما وجود دارد در آثار وی به شکلی کاملا امروزی و معاصر نمایان است.

در ادامه ی این مراسم ، فرشته موسوی کیوریتور ارشد این نمایشگاه، به جشن ۸۰ سالگی صادقی اشاره داشت و افزود : این نمایشگاه به بیش از ۶۰ سال فعالیت هنری علی اکبر صادقی شبیه است که بزرگترین و کاملترین نمایشگاه این هنرمند تاکنون است.
مجموعه ای بیش از ۲۰۰ اثر نقاشی ، طراحی ، تصویرسازی کتاب ، طرح های گرافیکی ، انیمیشن ، مجسمه و انتشارات این هنرمند.
موسوی همچنین در ادامه توضیح داد: در این نمایشگاه انتخاب و چیدمان آثار این هنرمند پرکار ، از دوره های متفاوت فعالیت هنری او صورت گرفت تا بتوان نگاهی جامع و کامل به تواناییهای هنرمندانه او در زمینه های مختلف داشت.

سپس گزیده ای از انیمیشن های علی اکبر صادقی که برای کانون پرورش فکری ساخته شده بود به نمایش درآمد و در ادامه ی مراسم ، کیوریتور بخش انیمیشن و مشاور نمایشگاه ، علی بختیاری ، ضمن تشکر از حضور گرم هنرمندان و هنردوستان در این روز برفی ، صادقی را شاعر و نقاش روزهای گذشته ، امروز و روزهای آینده دانست.
وی اشاره کرد در روزگاری که تک تخصصی ها سردمدار هستند افرادی مانند صادقی پیدا میشوند که نگاه همه جانبه‌ای دارند.
بختیاری در ارتباط با برگزاری این نمایشگاه گفت : این نمایشگاه همزمان که نگاهی به گذشته دارد ، نگاهی به امروز دارد و همزمان نگاهش به آینده است.
در ادامه ی برنامه ، فیلم مستندی ساخته‌ی رضا سیاح سپانلو از آتلیه علی اکبر صادقی پخش شد.
صادقی در این فیلم به بیان خاطراتی درباره چگونگی گرایشش به نقاشی، خانواده و عشق به همسر ، دوستانی چون عباس کیارستمی و... پرداخت که مورد توجه هنرمندان حاضر در سالن در سالن قرار گرفت.

در بخش پایانی مراسم نیز علی اکبر صادقی با تشویق حاضران به جایگاه آمد.
صادقی عنوان کرد هنرمندان و دانشمندان رسولان خدا برروی زمین هستند تا زیباییها را برای انسانها آشکار کنند. وی خطاب به حاضران در سالن ادامه داد حضور شما برای من از هرچیزی مهمتر است ، بسیار دوستتان دارم و ازشما انرژی میگیرم. جوانان ایران ، سرزمین خوبمان و خلیج همیشه فارس را دوست دارم و خاک ایران را سرمه چشمانم میکنم.
صادقی ضمن تشکر و قدردانی از حاضران در سالن ، این نکته را یادآور شدند که دوخط موازی هیچوقت بهم نمیرسند مگراینکه عاشق هم شوند و به یک نقطه تبدیل میشوند و تمام جهان از سه نقطه ی عشق بوجود آمده است.

این نمایشگاه که توسط بنیاد علی‌اکبر صادقی با حمایت شرکت‌های سامسونگ و رنو برگزار شده است تا 25 فروردین ماه 97 در موزه هنرهای معاصر دایر است و در این مدت چند نشست، سخنرانی و رویدادهای مختلف در ارتباط با آثار و اندیشه‌های علی اکبر صادقی برگزار خواهد شد.


تهیه و تنظیم: بهاره زالی

logo-samandehi